Bergop

18 september 2021 - Lom, Noorwegen

Vanmorgen na een ontbijt met wasa crackers  rustig de boel opgeruimd en naar een supermarkt gereden om weer wat voorraad aan te vullen. Naast de supermarkt zit nog een souvenierwinkel waar Agnes 2 pannenlappen koopt.

We rijden verder naar de jotunheimvegen. Dit is een onverharde tolweg die door nationaal park loopt. De tol is ongeveer 8 euro. Onderweg stoppen we even bij een vogelspot locatie speciaal voor valken. We maken een wandeling vanaf daar naar een berghut. Het is bewolkt en frisjes , ongeveer 6 graden. We genieten van mooie uitzichten en herfstkleuren. 🍂.

Weg 51
De onverharde tolweg eindigt bij weg 51. Een van de meest toeristische geasfalteerde 😊wegen van Noorwegen. Het hoogste punt is bijna 1400 meter. Helaas is het mistig op het hoogste traject. Wel is er tot onze verassing een klein koffie gelegenheid gebouwd. We parkeren daar onze camper en ik lees 1,5 graad als buitentemperatuur. Binnen bestellen we koffie en een heerlijke Noorse wafel. Het verdere traject is mistvrij en dus genieten we weer van de vergezichten. Zo nu en dan stoppen we nog even om wat foto’s te maken.

Lom
We eindigen de rit in de plaats Lom. Van oudsher een knooppunt voor reizigers van oost naar west Noorwegen. We staan op een behoorlijk grote camping met nog een aardig aantal campers. We besluiten niet zelf te koken maar gebruik te maken van de lokale pizzeria 😉. We wandelen nog wat door het plaatsje en bezoeken het terrein van de populaire staafkerk. De ijssalon waar een aantal jaren geleden een ijsje hebben gegeten is helaas gesloten. Wel is hier een bakkerij die ook op zondag is geopend, dus dat wordt morgenvroeg broodjes halen !

Nieuwe pannenlappen
nieuwe pannenlappen

Staafkerk in Lom
staafkerk in Lom

Even wandelen bij de valkeniers locatie
even wandelen

Panorama weg 51
Panorama weg 51

1. Sylvia:
    18 september 2021
    Is die ene foto de Noorse variant van een plaggenhut? Of een onderdoorgang van de weg? Veel plezier verder.
  2. Els Dubbelboer:
    18 september 2021
    Weer een mooi verslag van jullie reis en foto’s erbij, heel mooi. Maar wel erg koud daar!